سیلیس, سیلیس درجه دو, سیلیس درجه یک

سیلیس در لنت سازی

سیلیس(دی‌اکسیدِ سیلیسیم یا سیلیکا) با فرمول شیمیایی SiO2  که یکی از فراوان‌ترین ترکیب اکسیدی موجود در پوسته زمین محسوب می شود است. سیلیس در طبیعت به‌صورت آزاد یا به‌صورت ترکیب با سایر اکسیدها وجود دارد؛سیلیس که در صنایع مختلفی از جمله :کاشی و سرامیک؛لعاب؛شیشه و بلور؛تصفیه آب؛رنگ سازی؛چسب سازی و ساخت لنت و… کاربرد دارد.

دراین مقاله ما سعی داریم به کاربرد سیلیس در لنت سازی بپردازیم:

قبل از آنکه به نقش سیلیس در تهیه لنت بپردازیم بیاید کمی بیشتر در مورد این صنعت بدانیم

 

لنت ترمز:

یکی از مهمترین اجزای اتومبیل سیستم ترمز و لنت ترمز است. تاثیر و کیفیت ترمز بستگی به کیفیت و ترکیب لنت ترمز دارد. انتخاب مناسب مواد برای لنت ترمز و مواد اصطکاکی و تهیه فرمول اختصاصی آن بیشتر براساس تجربه و یا روش سعی و خطا انجام می شود. در ادامه آخرین تکنولوژی وتخقیقات انجام شده درصنعت لنت سازی و طرح اختلال های مختلف ترکیب تشکیل دهنده لنت ارائه شده است

مواد تشکیل دهنده:

اجزا تشکیل دهنده اصطحکاکی مورد استفاده معمولاً یک ماده ناهمگن و ازچندین ترکیب و عنصرساخته شده است. مواد تشکیل دهنده باید موجب بهبود ویژگی های اصطحکاکی در دمای پایین و بالا شود همچنین سبب افزایش مقاومت و استحکام شود. معمولا از ترکیباتی استفاده می شود تا عمر لنت طولانی تر و تخلخل و سر و صدا کاهش یابد. بهره گیری از ترکیب های مختلف با نسبت وزنی متغیر در ساخت لنت ترمزها سبب ایجاد خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی متفاوتی می گردد. محصولات اصطکاکی باید پایدار و قابل اعتماد برای دماهای مختلف باشد.

انواع لنت ترمز:

  • ترمزخودرو
  • کلاچ خودرو
  •  صفحه کلاچ
  • ترمز دیسکی
  •  ترمز(دیسکی_کفشکی)

نقش سیلیس در لنت سازی:

لنت ازدو قسمت فلزی و غیر فلزی ساخته شده است؛از مواد مختلفی در تهیه لنت استفاده می شوند که باعث تنوع تولید انواع لنت می شود؛مواد اولیه که در طول و ساخت لنت بکار می روند شامل:(الیاف آهن،رزین فنولیک،الیاف سلولزی،گرافیت،باریت،کربنات کلسیم،اکسید آهن قرمز،پودر پلاستیک،پودر برنج،چسب،کفشک آهن،کارتن وسیلیس است.

سیلیس بعنوان یک پودر معدنی و پایه و اصلی در ترکیب با دیگر پودر های معدنی و فلزی قرار می گیرد و مواد و ترکیبات تهیه لنت با استفاده از فرمولاسیون تنظیم شده باهم ترکیب می شوند و برای فرم دهی لنت مواد حاصل از ترکیب را برای فرم دهی وارد قالب پرس هیدرولیکی می کنند تا به شکل دلخواه مورد نظر فرم داده شود تا برای قسمت غیر فلزی فرم داده شود.درواقع ازسیلیس برای ساخت قسمت غیر فلزی استفاده می شود.برای ساخت قسمت فلزی لنت از صفحات فلزی استفاده می شود.

درکل می توان گفت کاربرد سیلیس در لنت سازی باعث می شود که لنت استحکام لازم در برابر گرما و حرارت حاصل از اصطحکاک در اثر ترمزگیری را داشته باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *