سیلیس, کربنات کلسیم

کاربرد سیلیس در چسب کاشی

چسب کاشی چیست؟

یک متریال به نسبتا جدید است،که در بندکردن مصالح ساختمانی مختلف و استحکام در کاشی و سرامیک کاری مورد استفاده قرار می گیرد.چسب کاشی به علت مواد تشکیل دهنده آن مزایای فراوانی نسبت به ملات سنتی کاشی کاری دارد.

در گذشته به جای چسب کاشی از چه چیزی استفاده می کردند:

در گذشته برای نصب انواع کاشی و سرامیک از ملات معمولی(ماسه و سیمان) استفاده می شد، اما در طول مرور زمان معایب این روش به طور وضوح نمایان می شد.

ازجمله آن معایب می توان به:

  • افزایش قطر دیوار وستون ها،
  • افزایش مصرف مصالح،
  • سختی استفاده از این روش و سازگار نبودن آن با همه کاشی وسرامیک ها و… اشاره کرد.

چرا از چسب کاشی به جای ملات سیمان استفاده می کنیم؟؟

  1. انواع کاشی و سرامیک ها به یک اندازه جذب آب ندارند.به طور مثال:سرامیک پرسلان جذب آب بسیارکمتری از سرامیک معمولی دارد؛پس احتیاج به چسبندگی بیشتری دارد.
  2. به دلیل اینکه کارکردن باچسب کاشی پودری و خمیری راحتتر از ملات ماسه سیمان است وکارپذیری این مصالح بسیار بیشتر ازملات ماسه و سیمان است.
  3. به دلیل استفاده از مواد افزودنی نگهدارنده مانند سیلیس،کاشی و سطح زیرکار نیازی به زنجاب کردن قبل از شروع کار ندارد و پس از نصب کاشی، کاشی لغزشی ندارد و می‌توان کاشی کاری را از بالا به پایین انجام داد.
  4. دلیل بعدی این است که فکر می کنند هزینه های استفاده ازاین محصول بیشتر است که با یک حساب سر انگشتی و محاسبه وزن ملات ماسه سیمان در هر متر مربع به ضخامت متوسط 2 سانتیمتر متوجه می شویم که در هر متر مربع 40 کیلوگرم بار مرده به ساختمان وارد می شود در صورتیکه چسب در هر متر مربع حداکثر 5 کیلو وزن دارد.

کاربرد سیلیس در چسب کاشی:

 

چسب کاشی که دارای پایه های(سیمان؛سنگ دانه سیلیس و سایر افزودنی ها) که باعث افزایش چشمگیر چسبندگی  محصول نهایی می شود.دانه بندی مناسب این ترکیب عمده ترین دلیل آن به علت چسباندن کاشی های کف؛دیواره و سقف است.زیرا مقاومت و چسبندگی بسیار بالایی داشته و نسبت به نفوذ آب بسیار مقاوم است.

در این میان نمی توان از خواص و کارایی سیلیس چشم پوشی کرد، سیلیس پودری و میکرونیزه به همراه کربنات کلسیم عمده ترین موادی هستند که در تهیه چسب کاشی استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *