دولومیت

دولومیت در کشاورزی

دراین مقاله قصد داریم به کاربرد دولومیت در کشاورزی بپردازیم،اما قبل از آن کمی با دولومیت آشنا بشویم:

 

دولومیت چیست؟

این کانی که یک نوع ماده معدنی است که به رنگ های خاکستری مایل به سفید، سفید و برخی از آن ها به رنگهای کرم،سبز و سیاه نیز دیده شده اند.این کانی به صورت لایه های عظیم با ضخامت های چند ده فوتی در ۱۵ درصد سطح زمین به عنوان یک سنگ رسوبی وجود دارند. پودر دولومیت که همان دولومیت (dolomite) دانه بندی شده می باشد با نام دولوستون نیز شناخته می شود. این سنگ یکی از اجزای تشکیل سنگ کربناته است که در مخازن نفت و گاز دنیا و یاران به مقدار زیادی وجود دارد. همچنین، خرید دولومیت دانه بندی کاربرد گسترده ای در صنایع گوناگون دارد.

این کانی دارای وزن مخصوص ۶/۲ گرم بر سانتی متر مکعب و سختی موس  ۴–۵/۳ و دارای جلای شیشه‌ای یا مرواریدی می‌باشد.

دولومیت که یک کانی طبیعی از طبقه سنگ های کربناته بوده و حاوی کلسیم و منیزیم است با فرمول شیمیایی CaMg[CO3]2  شناخته می شود، ترکیب شیمیایی این ماده معدنی، بسته به فلز غالب موجود در آن متفاوت است.بر اساس یکی از رایج‌ترین تعریف‌های ارائه شده از این ماده،سنگ کربناته رسوبی که کمتر از 5٪ ناخالصی دارد، به آن دولومیت نامیده می‌شود.

شباهت های سنگ دولومیت با سنگ آهک در چیست؟

سنگ آهک در طبیعت کمتر به صورت آهک خالص است، از این رو به شکل آهک رسی، آهک ماسه ای و دولومیت یافت می شود. این دو نوع سنگ دارای رنگ یکسان و درجه سختی مشابه ای هستند. البته دولومیت نسبت به آهک سخت تر بوده و همچنین این دو ماده در اسید کلریک رقیق حل می شوند و برای ساختمان سازی خرد شده و استفاده می شوند.

تفاوت آهک خالص و آهک دولومیتی

آهک خالص،از رسوب سنگ کربنات کلسیم مشتق شده به وجود می آید که به آن سنگ آهک یا کلسیت می گویند اما آهک دولومیتی از رسوب کربنات کلسیم در ترکیب با کربنات منیزیم تشکیل شده و درصد بالایی منیزیم دارد

سنگ آهک دولومیتی که حاوی ۵۰ درصد کربنات کلسیم به همراه ۴۰ درصد کربنات منیزیم می باشد,آهک دولومیتی یا همان آهک کشاورزی می گویند.

دولومیت در کشاورزی:

ازجمله موادی که برای رشد بیشتر گیاهان در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد این کانی است و نقش عمده آن تامین کلسیم خاک است؛ اما چگونه؟؟

هنگامی که این ماده در برابر گرما قرار می گیرد واکنش آن مانند سنگ آهک می شود و در اثر این واکنش کریستالی می شود.که در اثر آن ph خاک با استفاده از آهک زیاد می شود و بستر مناسبی جهت رشد گیاهان ایجاد می شود که دربرقراری تعادل و تحمل گیاهان در دوران خشکسالی و بارندگی زیاد نقش به سزایی را ایفا می کند

در صورت نیاز به پودر کربنات کلسیم، یک ماده آهک دولومیتی یا کلسیته با کلسیم کافی حفظ و رشد محصول را تأمین می کند. منابع آهک دولومیتی علاوه بر این، منیزیم موجود را نیز افزایش می دهند.

  • در صورت نیاز به آهک، مقرون به صرفه ترین ماده آهکی را انتخاب کنید.
  • به منظور افزایش نسبت کلسیم خاک به منیزیم، روی خاکهای ویسکانسین گچ یا سنگ آهک کلسیتی قرار نریزید.
  • اگر ماده حاوی کربنات کلسیم کم منیزیم را انتخاب کردید،مراقب باشید از کمبود منیزیم جلوگیری کنید.
  • استفاده زیاد از کلسیم به تنهایی می تواند سطح منیزیم خاک و گیاه را کاهش دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *