سیلیس

سیلیس و کاربرد های آن

سیلیس یا اکسید سیلیسیم که جز فراوان‌ترین ترکیب اکسیدی موجود درپوسته زمین به حساب می آید.. سیلیس در طبیعت به‌صورت آزاد و یا به‌صورت ترکیب با سایر اکسیدها وجود دارد.

به طور كلي موارد مصرف سيليس SiO2 عبارت است از:

شيشه سازي، چيني سازي، سراميك سازي،ريخته گري،صنعت نسوز،ریخته گری،تصفیه آب،سندبلاست،فروسیلیس،تولید لاستیک،توليد سيليكات سديم،به عنوان نيمه هادی در صنعت الکترونيک و توليد پشم شيشه،رایانه و ارتباطات،توليد آجر ماسه آهكي،توليد ديگر مواد سيليسي نیز سیلیس کاربرد دارد.

 

  • سیلیس درصنعت شیشه:

سیلیس عنصر اصلی در تمام انواع شیشه است،محصولات اصلی شیشه شامل ظروف (‏بطری شیشه ای و جام های کریستالی)، شیشه صفحه تخت (‏پنجره‌ها، آینه‌ها، شیشه وسیله نقلیه و …)، شیشه روشنایی (‏لامپ‌های نور، لوله‌های فلورسنت و …)‏،ظروف رومیزی (‏کریستال، لیوان‌های نوشیدنی و …)‏،صفحات نمایش تلویزیون، شیشه تزیینی، فایبرگلاس و شیشه نوری هستند.

 

  • سیلیس در تصفیه آب:

سیلیس ممتاز در دانه بندی مختلف به منظور تصفیه آب وفاضلاب و فیلتر شنی به کار می‌رود. برای تصفیه آب استخرها، جکوزی های از دانه بندی های مختلف سیلیس ممتاز استفاده می شود.

 

  • سیلیس در کاشی و سرامیک:

کاربرد سیلیس دانه بندی جز اصلی سازنده لعاب سرامیکی است. محصولات معمول روزمره شامل لوازم سفره، لوازم بهداشتی، زیورآلات و دیوار و کاشی‌ها هستند.

 

  • سیلیس و صنعت خودروسازی:

امروزه اتومبیل سازی،یکی از نشانه های پیشرفت صنعتی هر کشور به حساب می آید. لاستیک خودرو، نرمی و مقاومتش را از سیلیس کسب می کند. بدون استفاده از سیلیس درساختن لاستیک ،خودرو ها هرگز نمی توانستند چنین نرم و پرسرعت روی آسفالت داغ جاده ها حرکت کنند.

سیم ها و کابل های برق خودرو،از سیلیس ساخته می شوند و کلا در لوازم الکترونیک خودرو سیلیس بسیار کاربردی بوده . روکش چراغ ها ، واشر ها و لوازم کلاچ نیز از جمله مواردی هستند که همه ی استحکام و مقاومت آن ها تحت فشار شدید و حرارت بالای موتور ، مرهون سیلیس است.

 

  • سیلیس در سند بلاست:

سندبلاست که در آن از ماسه ای سیلیسی به همراه فشارباد برای از بین بردن رنگ از روی اشیاي فلزی و صیقل دادن آن بکار برده می شود.

  • سیلیس و ورزش:

امروزه برای ساختن انواع واقسام وسایل ورزشی و تفریحی ازاین ماده شگفت انگیز استفاده می شود.

استحکام ومقاومت لوازم ورزشی ازاهمییت زیادی برخورداراست. اهمیت این نکته را در تمام لوازم ورزشی می توان دید ؛ اما بهترین مثال ، چوب اسکی و توپ تنیس است.چسب سیلان ، درتوپ تنیس هم مورد استفاده قرارمی گیرد. این چسب ، علاوه بر این که سایر مواد را به هم می چسباند و از پاره شدن توپ در زیر ضربه های محکم و پی در پی جلوگیری می کند.این ماده ی سیلیسی،به دلیل خاصیت های استثنائی خود ،درلوازمی مانند : کفش ورزشی،چادرصحرایی ، کاپشن ضدآب و طناب کوه نوردی به کار می رود.

 

  • سیلیس درمواد پرکننده:

سیلیس به عنوان یک پر کننده در صنایع مختلفی از جمله لاستیک سازی، رنگ سازی، کاغذ سازی، پلاستیک سازی و … استفاده می­شوند.

 

  • پشم شیشه:

با مخلوط نمودن پودرسیلیس وموادی از جمله فلدسپات و دولومیت،با نسبت ها وفرمول های معینی پشم شیشه تهیه می‌شود. امروزه پشم شیشه درتولید انواع کفپوش،تولید انواع کفپوش های بتنی مخلوطی ازانواع سیلیس دانه بندی شده جهت افزایش ضریب استقامت بتن استفاده می گردد. گاهی سطح نازکی ازروی کفپوش بتنی یا موزائیک را به قطر 1تا 2 میلیمتر به سیلیس شکری اختصاص می دهند تا سطح کفپوش در مقابل فشار وزن و ضربه استقامت بیشتری از خود نشان دهددر تولید کفپوش های اپوکسی سیلیس درجه یک با انواع دانه بندی از میکرونیزه کاربرد گسترده‌ای به عنوان عایق حرارتی و صوتی در صنعت ساختمان دارد.

 

  • خاک نسوز سیلیسی:

جرم نسوز سیلیسی یا خاک نسوز سیلیسی بهترین دیرگداز جهت ذوب چدن، فولادهای ساده کربنی و کم آلیاژ می باشد. از لحاظ دانه بندی خاک نسوز سیلیسی بایستی به گونه ای باشد که حداکثر تراکم پذیری را ایجاد نماید.

  • سیلیس در ریخته گری:

سیلیس در ریخته گری برای ساخت قالب وهمچنین دربدنه کوره ها مورد استفاده قرار میگیرد،سیلیس دارای مقاومت حرارتی بسیاربالایی بوده و به همین دلیل در ساخت انواع قالب های ماسه تر و با چسب و ماسه با چسب سیلیکات است به کار می رود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *