سیلیس

کاربرد سیلیس در ریخته گری

کاربرد سیلیس در ریخته گری:

مقاومت كوارتز و سيليس تا دمای 1470 درجه ساتیگراد سبب شده از آن براي تهيه قالب های ريخته‌گری فلزاتي مانند فولاد، آهن سياه، آلومينيم و آلياژهای مس و همچنين به عنوان نسوز در ساخت كوره‌های آهن و فولاد، سراميك، شيشه و سيمان استفاده شود.

ریخته گری یعنی چه؟

ریخته‌گری یعنی فن شکل‌دادن فلزات و آلیاژها از طریق ذوب، ریختن مذاب در محفظه‌ای به نام قالب و آنگاه سرد کردن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب است. این روش قدیمی‌ترین فرایند شناخته شده برای بدست آوردن شکل مطلوب فلزات است.

 

اولین کوره‌های ریخته‌گری از خاک رس ساخته می‌شدند و لایه‌هایی از مس و چوب به تناوب در آن چیده می‌شد. امروزه فرآیند ریخته گری با تولید قالب آغاز می شود که شکل قالب، قرینه و معکوس قطعه ای است که ما نیاز داریم. قالب از مواد نسوز مانند ماسه ریخته گری تهیه می شود. فلز بر روی یک اجاق حرارت داده می شود تا ذوب شود. سپس فلز مذاب در گودی قالب که شکل قطعه مورد نظر است ریخته می شود و تا زمان جامد شدن خنک می گردد.
نهایتا قطعه فلزی شکل گرفته از قالب جدا می شود. تعداد زیادی از سازه های فلزی که هر روز با آنها سرو کار داریم به روش ریخته گری تولید شده اند.

 

ماسه ریخته گری چیست؟

ذرات ریز مواد معدنی که قطر آن ها از ۰٫۵ تا ۱ میلی متر است و در کوره های ریخته گری فرآوری شده کاربرد دارد به عنوان ماسه های ریخته گری شناخته می شود. ماسه ها با توجه به کاربردشان در دانه بندی های گوناگون با ترکیبات شیمیایی و درجه دیرگدازی تولید و استفاده می شود.

ماسه ریخته گری دقیق یا ماسه ای:

به طور کلی ریخته گری به دو روش دقیق و ماسه ای صورت می گیرد. در ریخته گری ماسه ای از ماسه برای قالب گیری استفاده می کنند. قالب های ساخته شده با ماسه دارای انعطاف پذیری بالای هستند از این رو زمانی که فلز مذاب سرد و سخت می شود در آن ترک خوردگی و گسستگی کمتری دیده می شود.

 

مزایای ماسه سیلیس ریخته گری:

ماسه های ریز دانه سبب زیاد شدن و بالا رفتن استحکام قالب ها می شود.همچنین برای اکثر ریخته گری های ماسه ای از ماسه سیلیسی استفاده می شود که در طبیعت به مقدار فراوان وجود دارد و دسترسی آن نیز آسان و ارزان است.همچنین ماسه سیلیس ریخته گری صنعتی از بخش های مهم در صنعت ریخنه گری فلزات غیر آهنی و آهنی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *