آرایشی و زیبایی, کربنات کلسیم

کربنات کلسیم در خمیردندان

کربنات کلسیم در خمیردندان

دندان ها یکی از زیباترین و در عین حال پیچیده ترین اعضای بدن انسان هستند که نقش مهمی در زیبایی، صحبت کردن و جویدن دارند.با تغییر شرایط زندگی انسان و عادات غذایی و استفاده روز افزون از رژیم غذایی نرم و مواد حاوی قند بالا مانند شیرینی ها، آب میوه، نوشابه و غیره دندان ها از اولین اعضای بدن هستند که برای حفظ سلامتی و کارایی خود دچار مشکل شده اند.یکی از راه های جلوگیری از پوسیده شدن دندانها استفاده از خمیر دندان است.

دراین مقاله ما قصد داریم به نقش کربنات کلسیم درخمیردندان را بررسی کنیم:

 

 

مواد تشکیل دهنده خمیردندان:

  • فلوراید:

تنها ماده فعال در همه خمیردندان ها است. فلوراید به تنهایی حدود ۱۵% بیشتر خمیردندان ها را تشکیل می دهد.

  • گلیسرول(گلیسرین):

این ماده از خشک شدن خمیر دندان جلوگیری می کند و بافتی ثابت به آن می بخشد و به آن کمک می کند تا به راحتی از آن خارج شود.

  • مواد کف کننده

مواد کف کننده با تولید کف و حباب این حس را به افراد می دهند که دندان هایشان بهتر تمیز می شود. ماده کف کننده اصلی در خمیردندان، ماده ای به نام سدیم لوریل سولفات است.

  • مواد طعم دهنده:

بیشتر خمیردندان ها حاوی مواد طعم دهنده هستند،هدف استفاده از این ماده پوشاندن هرگونه طعم بد درخمیردندان بوده و با ازبین بردن بوهای بد دهان به تازه شدن نفس شما کمک می کنند.

  • مواد ساینده:

مواد ساینده به کار رفته در خمیردندان ها به برداشت جرم از روی دندان ها کمک می کنند. لازم به ذکر است که بسیاری از خمیردندان های سفیدکننده دارای مقادیر زیادی از ساینده ها هستند که باعث فرسودگی مینا و سمنتوم دندان ها شده و دندان ها را حساس می کنند،از جمله مواد ساینده می توان به میکا، کلسیم کربنات، کلسیم پیروفسفات، دی کلسیم فسفات، سدیم کربنات و سیلیس هیدراته را نام برد

کربنات کلسیم در خمیردندان یک ساینده رایج است که به از بین بردن پلاک، آوار و لکه های سطح دندان ها کمک بسزایی می کند.استفاده از این ماده از دیرباز برای ساخت خمیردندان مفید بوده و کاربرد فراوانی دارد. پودر کربنات کلسیم به دلیل فراوانی و در دسترس بودن همیشه یکی از گزینه های پرکاربرد برای تولیدات این صنعت بهداشتی می باشد.

 

  • عوامل ضد باکتریایی:

از مواد تشکیل دهنده خمیردندان می توان به تری کلوزان اشاره کرد که ماده ای ضدباکتری و ضد قارچ است. این ماده معمولاً در صابون های ضد باکتری استفاده می شود.

  • مواد نگهدارنده:

این مواد به این منظور به خمیردندان اضافه می شوند که از رشد باکتری ها در خمیردندان و خراب شدن آن جلوگیری کنند.

  • رنگ ها:

رنگ ها به خمیردندان ظاهری جذاب می دهند. خمیردندان های طبیعی به دلیل داشتن ظاهری بسیار بدرنگ که دارند چهره ای خوشایندی ندارند که با اضافه کردن رنگ می توان این مشکل را حل کرد.

  • شیرین کننده ها:

اکثرخمیردندان ها حاوی ساخارین، اسپارتام و زایلیتول هستند که این مواد خمیردندان را کمی شیرین می کنند که این طعم که به آن ها داده می شود باعث می شود تا شما از مسواک زدن لذت ببرید.

  • غلیظ کننده ها:

در مواردی که خمیردندان بسیار رقیق باشد، تولیدکننده ها می توانند موادی را برای افزایش غلظت به خمیردندان اضافه کنند.کاراگینان و صمغ زانتان رایج ترین مواد تشکیل دهنده خمیردندان برای غلیظ کردن آن هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *