رنگ, کربنات کلسیم, میکرونیزه

کربنات کلسیم در رنگ سازی

کاربرد کربنات کلسیم در رنگ سازی

کربنات کلسیم (سنگ آهک)با فرمول شیمیایی caco3؛ یک پودر سفید غیر سمی، بدون بو، محرک و یکی از پراستفاده ترین مواد معدنی است.این ماده خنثی و قابل حل در آب و محلول در اسید می باشد.کربنات کلسیم که از 4000 سال قبل ازمیلاد تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است،تاریخچه این ماده معدنی نشان می دهدکه بشرچگونه توانسته از خواص منحصر به فرد این ماده بهره ببرد.امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی به خواص بیشتر و کاربردی تری از کربنات کلسیم پی می بریم؛ماده معدنی کربنات کلسیم به وفور در صنایع رنگ برای ساخت پوشش‌های پودری و رنگ امولسیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما در این مقاله قصد داریم به خواص کربنات کلسیم در رنگ سازی بپردازیم،باما همراه باشید:

ازکربنات کلسیم معمولاً در کارخانجات رنگ سازی به عنوان رقیق کننده و پوشش های پودری، رنگ امولیسیونی در صنعت رنگ و پوشش مورد استفاده قرار می گیرد.

 

رنگ

ازکربنات کلسیم برای تولید بیشتر رنگ ها استفاده می شود، اما میزان مصرف آن در رنگ های مختلف متفاوت است.

رنگ های تولیدی در کارخانه به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. روغنی
  2. غیر روغنی

رنگ روغنی:رنگ روغنی براق انعکاس نور خوبی نسبت به رنگ پلاستیک دارد به همین دلیل بسیار شفاف تر از رنگ پلاستیک است و به راحتی قابل شستشو می باشد به همین دلیل در مکان های بهداشتی بیشتر از این رنگ استفاده می کنند، البته که از معایب آن می توان بوی نامطبوع آن؛برای رقیق شدن به مواد نفتی نیاز دارد و دیرتر خشک می شود و… نام برد.

 

رنگ غیر روغنی:که به آن رنگ پلاستیک نیز گفته می شود که از مزیت های آن می توان زود خشک شدن رنگ؛نداشتن بوی نامطبوع و برای رقیق شدن نیاز به حلال نفتی ندارد و به راحتی با آب رقیق می شود و… نام برد اما مانند رنگ روغنی قابل شستشو نمی باشد.

برای تولید رنگ های غیر روغنی تا 70% درصد از کربنات کلسیم و برای تولید رنگ های روغنی تا حدود 50% از کربنات کلسیم استفاده می شود.

 کربنات کلسیم چطور به صنعت رنگ کمک می کند؟؟

بعنوان مثال برای به دست آوردن رنگ قرمز، هنگام رنگ آمیزی پنبه، کربنات کلسیم را می توان به حمام رنگ اضافه کردکه رنگ را غنی تر می کند و یا برای پشم یا ابریشم می توان مقداری آمونیاک (شفاف ، بدون سود) به حمام رنگ خود اضافه کنید تا زمانی که رنگ محلول به جای نارنجی مایل به قرمز شود.

کربنات کلسیم در رنگ خوراکی:

کربنات کلسیم در 7 نوامبر 2017 به‌عنوان یک افزودنی رنگ معاف از صدور مجوز در آدامس‌ها و ​​آب نبات‌ها تأیید شد.ماده کربنات کلسیم یک جایگزین برای دی اکسید تیتانیوم به عنوان رنگ خوراکی است پس بنابراین این ماده معدنی را می‌توان به عنوان رنگ در داروها و مواد غذایی مانند محصولات قنادی نیز استفاده کرد.

 

کاربرد کربنات کلسیم در پوشش پودر

  • می تواند به عنوان پرکننده برای محصولات با پوشش بالا استفاده شود.
  • محصولات روکش نیمه براق را می توان مستقیماً با کربنات کلسیم بدون افزودن ماده تشک،با صرفه جویی در هزینه اضافه کرد.
  • در مقایسه با سایر مواد پرکننده ، کربنات کلسیم برای محصولات سازگارتر با محیط زیست است.
  • این می تواند میزان پودر و منطقه اسپری رنگ به ویژه در پودر مخلوط را بهبود بخشد.
  • به عنوان یک اسکلت برای افزایش ضخامت فیلم رنگ و بهبود مقاومت در برابر سایش و دوام پوشش عمل می کند.

کاربرد کربنات کلسیم در پوشش های چوبی

  •  مقاومت در برابر سایش را افزایش می دهد
  • کلسیم سبک دارای خاصیت ضخیم شدن تغییر آسان و ضد رسوب
  • کلسیم سنگین خاصیت سنباده را در فیلم رنگ کاهش می دهد و رسوب آن در مخزن آسانتر می کند.
  • براقیت،خشکی و سفید شدن رنگ را بهبود می بخشد.
  • استفاده آن در رنگ آمیزی خودرو
  • از کربنات کلسیم بسیار ریز با اندازه ذرات کمتر از 80nm به دلیل تیکسوتروپی خوب برای پوشش ضد سنگ و لایه رویی شاسی خودرو استفاده می شود

 

چه نوع کربناتی برای رنگ سازی مناسب تر است؟

کربنات کلسیم با مش بیشتر از ۲۰۰ برای تولید رنگ های کاربرد ترافیک استفاده می شود و برای تولید سایر رنگ های صنعتی استفاده از مش ۴۰۰ هم قابل استفاده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *