کربنات کلسیم

نقش کربنات کلسیم در چرم

نقش کربنات کلسیم در چرم

یکی از پرکاربردترین ماده پرکننده در صنایع کاغذ، رنگ، پلاستیک، مواد غذایی، سرامیک، آرایشی و بهداشتی، پزشکی و…است. در این مقاله ما قصد داریم به نقش کربنات کلسیم در چرم سازی را بررسی کنیم:

چرم مصنوعی از چندلایه پارچه آستری، لایه ی چسب، فوم و skin تشکیل شده است. به طور معمول جنس پارچه آستری از تریکو است و سایر لایه ­ها از مواد شیمیایی برپایه ی پلی وینیل کلراید و یا پلی یورتان تشکیل می شوند.

نقش کربنات کلسیم در چرم سازی:

کاربرد کربنات کلسیم در تولید چرم یکی از شگفت انگیزترین کاربردهای این پودر معدنی است. همانطور که می‌دانید کربنات کلسیم (CaCO3) پرکاربردترین ماده پرکننده در صنایع کاغذ، رنگ، پلاستیک، مواد غذایی، سرامیک، آرایشی و بهداشتی، پزشکی و …است.کربنات کلسیم که در چرم سازی به کار می‌رود؛ برای انجام این فرآیند لازم است از محیط‌های اسیدی استفاده شود که پس از آن باید خنثی شوند. برای این منظور از کربنات کلسیم و دولومیت استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از کربنات کلسیم چیست ؟؟

کربنات کلسیم در چرم سازی از بین طیف گسترده‌ای از انواع کربنات کلسیم انتخاب می‌شود. کربنات کلسیم میکرونیزه، نانو کربنات کلسیم و کربنات کلسیم پوشش داده شده، به عنوان پرکننده در تولید چرم مصنوعی استفاده می‌شوند. این محصولات می‌توانند عملکرد چرم، سختی، طول عمر و ظاهر آن را بهبود ببخشند. کربنات کلسیم میکرونیزه به علت فراوانی و قیمت مناسبی که دارد به طور گسترده در تولید چرم مصنوعی استفاده می‌شود. کربنات کلسیم میکرونیزه در تولید چرم مصنوعی به طور عمده دارای اثر پر کردن و کاهش هزینه مواد اولیه است.

مهم‌ترین مواد اولیه تولید چرم:

پودر PVC
انواع پارچه
پودر فوم
روغن DOP
کاغذ رلیز
رنگ
کیکر
استابلایزر یا پایدار کننده

 

انواع چرم مصنوعی:

1. چرم PU: این ماده کم هزینه ترین نوع چرم مصنوعی موجود در بازار است. بر همین اساس نسبت به سایر انواع چرم مصنوعی از دوام و راحتی کمتری برخوردار است.

2. چرم PVC: چرم PVC نسبت به چرم PU کمی دوام بیشتری دارد و همچنین در مقادیر بیشتری تولید می شود. چرم PVC گاهی اوقات به عنوان چرم “پورومریک” نیز شناخته می شود.

از پودر PVC علاوه بر صنعت چرم سازی در صنایع دیگر از جمله تولید انواع رومبلی و کاغذ دیواری نیز استفاده می‌شود؛ کربنات کلسیم یکی از مواد اولیه مهم در تولید این پودر به شمار می‌رود یکی از مهم‌ترین انواع پلیمرهاست

3. چرم روغن: اخیراً، تولیدکنندگان شروع به آزمایش چرم روغن نباتی کرده اند. علاوه بر سازگاری با محیط زیست، چرم روغن نباتی نیز از دوام بیشتری نسبت به چرم PU یا PVC برخوردار است. با این حال، این پارچه همچنین به طور قابل توجهی گران تر از سایر انواع چرم مصنوعی است.

روش های تولید چرم مصنوعی:

دو روش تر و خشک برای تولید چرم مصنوعی وجود دارد. چرم مصنوعی به دلیل علت فرایند تولید آسانتر، قیمت ارزان تر به نسبت چرم طبیعی، کیفیت قابل قبول، میزان مصرف انرژی کمتر و همچنین حجم تولید مناسب در صنایع مختلف کاربرد دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *