کربنات کلسیم, میکرونیزه

کربنات کلسیم در تولید کاغذ

همانطور که می دانید کاغذ برای مصارف همچون اسکناس،کتاب و دفتر، روزنامه و… بکار می رود به همین سبب سالانه میلیون ها اصله درخت برای تولید کاغذ در جهان قطع می شوند و جنگل های زیادی تخریب می شوند،تولید کاغذ پلاستیکی هم به علت عدم تجزیه در طبیعت دارای خطرات زیست محیطی دیگری است، امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی امکان استفاده از کربنات کلسیم(سنگ آهک)برای تولید کاغذ فراهم شده که علاوه بر کاهش مصرف چوب مزایای زیادی هم دارد که در ادامه این مقاله سعی داریم به تفصیل در مورد این موضوع صحبت کنیم.

کربنات کلسیم:

کربنات کلسیم که در تولید کاغذ استفاده می شود یکی از فراوان ترین کانی روی زمین است،معمولا کربنات کلسیم در سه شکل طبیعی سنگ آهک،گچ و سنگ مرمر در طبعیت یافت می شود.

چهار نوع مواد معدنی در تهیه کاغذ استفاده می شوند

کائولن رس،کربنات کلسیم، دی اکسید تیتانیوم و تالک در پر کردن و پوشش کاغذ استفاده می شود. دی اکسید تیتانیوم و تالک در مقادیر کم برای کاربردهای خاصی استفاده می شوند. ازاین رو مواد معدنی در این صنعت امروزه رسوب کربنات کلسیم و کائولن رس است.کربنات کلسیم روشن کننده نوری بهتر از رس است،پودر کربنات کلسیم یکی از بهترین رنگهای روشن کننده نسبت به سایر مواد معدنی است

 

کاغذ سنگی دوست‌دار طبیعت

به کاغذی که در ترکیبات آن کربنات کلسیم وجود داشته باشد به آن کاغذ سنگ (stone paper) یا کاغذ معدنی نیز می گویند.
برای ساخت کاغذ سنگی همانگونه که اشاره شد،از منابع طبیعی و حتی اسید و سفیدکننده خطرناک استفاده نمی‌شود.علاوه‌ براین درتولید کاغذ سنگی تنها از انرژی الکتریکی و آن هم به میزان بسیار کمتر از کاغذ‌های دیگر استفاده‌شده و از انرژی‌هایی همچون نفت و گاز بهره‌ای گرفته نمی‌شود. همچنین هیچکدام از عوامل آلاینده محیط زیست از جمله:گاز دی اکسید کربن، پساب صنعتی و… تولید نشده و در پی آن از آلودگی و آسیب محیط زیست جلوگیری می‌شود. کاغذ سنگی همچنین تولید زباله نداشته و کاملا تجزیه‌پذیر و قابل بازیافت است.

 

روش ساخت کاغذ با سنگ آهک

ساخت کاغذسنگی با روش خاصی دارد که در آن از کربنات کلسیم به میزان ۸۰ درصد مواد اولیه استفاده می شود. و این نخستین باری است که از کربنات کلسیم به عنوان اصلی ترین ماده در تولید کاغذ استفاده می شود.پیش از این تنها این ماده در تولید کاغذ های تحریری و برای پر کردن خلل و فرج سطح کاغذ استفاده می شد.که اصطلاحا به آن فیلر یا پرکننده می‌گویند.

چرا از کاغذ سنگی استفاده کنیم؟

  •  استفاده از کربنات کلسیم موجب کاهش هزینه تولید شده و قیمت محصول نهایی را کاسته می شود
  • میزان لجن تولیدی و مشکلات انتقال و دفن آن را کاهش می دهد
  • مقاوم در برابر آتش
  • مقاوم در برابر پارگی
  • جذب بهتر جوهر و رنگ
  • امکان بازیافت
  • ضدآب بودن

 

برای تولید کاغذسنگی باید از چه نوع کربنات کلسیم استفاده شود؟

برای تولید کاغذ سنگی از مش های بین 100 تا 3500 می توان استفاده کرد؛ برای تهیه کربنات کلسیم می توانید با واحد بازرگانی شرکت بلور سیلیس ارتباط برقرار نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *